De klokt tikt. Een seconde, een minuut, een half uur, een leven. En de klok tikt maar door zonder einde in zicht. Alles wat het doet is maar doorgaan. We worden geboren, we groeien op en we sterven. En ik groei op en word elke dag een beetje meer volwassen. Maar…

Wanneer kun je nou eigenlijk zeggen dat iemand volwassen is? Dat kan toch niet? Er zijn mensen van veertig jaar die nog steeds niet volwassen zijn maar juist ontzettend kinderachtig. Er zijn mensen van zeventien jaar die al volwassen zijn omdat ze misschien ooit eens iets hebben meegemaakt en dat de ouderdom hen al heeft aangeraakt. Waarom maken we toch al die regeltjes? Regeltjes voor dit en dat, terwijl het helemaal niet klopt. Als je achttien wordt dan ben je van de ene op de andere dag volwassen volgens de wet. Men behandelt je anders, je hebt andere en meer rechten terwijl je zelf vanbinnen niet verandert. Je gaat uit huis, werkt voor je eigen eten en je staat op je eigen benen. Maar in de natuur gaan de jongen veel eerder uit huis dan wij. Net alsof wij niet bij die hele dierengroep horen! We zijn er wel degelijk een deel van! We duwen ons steeds verder weg van waar we eigenlijk vandaan komen. We duwen dat gene weg dat ons HAD kunnen helpen. Ik geloof dat als wij waren begonnen te kijken naar dieren en te doen wat zij doen, dat we dan een stap vooruit hadden gezet in de richting van de redding van moeder aarde. Maar nu zijn we al te diep in de zwarte put en dan kun je toch niet meer terug.

Als je nu in deze tijd een baby op de wereld brengt vind ik dat je net zo goed bezig bent met moorden. Er komt toch een einde aan. Dus waarom zouden we dan niet wat minder voortplanten en denken aan onszelf. Even onszelf de tijd gunnen en wat aan de problemen van de aarde doen! Maar we vertikken het. En helaas heb ik niet de macht en de stem waar mensen naar luisteren. Misschien zit ik ook wel helemaal verkeerd. Maar ik heb gelukkig ergens een mening over en ik blijf er ook bij. Ik zie het als een misdaad om een kind op de wereld te zetten en ik zal nooit die misdaad begaan. Hoe mooi het ook mag lijken!

Zeg me, heb ik jouw hand vast als de wereld explodeert. Heb je nagedacht over het leven na de dood? Ik wel! En ik geloof er diep in. Maar waarom zijn er voor wezens op deze aarde alleen maar vragen?!

