Elly Kellner ERS blog deel 3

Emotie Regulatie Stoornis (ERS) Deel 3

Elly Kellner is een 39-jarige singer-songwriter en heeft een emotieregulatiestoornis (ERS). Nadat zij via social media Mentaal Beter benaderde over haar lied ‘Buikpijn’, heeft zij drie gastblogs geschreven waarin zij haar persoonlijke verhaal deelt om anderen die met een emotieregulatiestoornis te maken hebben een hart onder de riem te steken.

Deel 3: Voelen
“Voelen is moeilijk. Net als weten wat je wilt. Voelen is moeilijk. Maar het is wat het is.”

Voelen wat je echt wilt is niet zo makkelijk als het klinkt. Mijn eigen grenzen aanvoelen en aangeven is iets dat ik in mijn jeugd helaas niet heb geleerd. Ik heb me als kind aangepast aan de wensen en grenzen van een ander en op die manier werd mijn eigen gevoel steeds onderdrukt. Onder andere hierdoor heb ik later een emotieregulatiestoornis (ERS) gekregen.

Gevoelens vermijden

Alhoewel ik me vanaf mijn negende jaar in mijn muziek al goed kon uiten, vond ik het erg moeilijk om daarnaast op een normale manier met mijn emoties om te gaan. Ik had soms het gevoel dat ik overspoelt werd door heel heftige gevoelens die ik het liefst meteen uit wilde zetten. Ik wilde het niet voelen of ervaren, ik wilde die gevoelens vermijden en deed dit door afleiding te zoeken of bijvoorbeeld door mezelf te verdoven door te eten tot ik misselijk werd.

Ik ben sterk genoeg!

In therapie bleek dat ik bang was dat ik niet sterk genoeg zou zijn om mijn gevoelens aan te kunnen. Ik rende ervoor weg uit angst dat ik zou doordraaien. Maar ik rende weg voor dingen die toch al binnenin mij zitten. Dat ik nu chronische pijn heb komt voor mijn idee door al die onderdrukte gevoelens die er nooit mochten zijn. Inmiddels heb ik ervaren dat de wereld door blijft draaien, dat ik niet doodga als ik mijn gevoel er laat zijn. Het lukt me in het hier en nu te blijven en mijn gevoel, dat soms nog steeds overweldigend is, toe te laten. En al geeft het me in mijn lijf en hoofd soms nog erg veel stress, ik ben sterk genoeg om het te doorstaan.

Ik ben ook gewoon een mens

Hoe meer ik mezelf mag zijn, met alles dat erbij hoort, hoe meer ik mijn emoties zelf kan reguleren. Dat ik veranderlijk ben en soms op dingen wil terugkomen, laat alleen maar zien dat ik menselijk ben. Nee zeggen is voor velen moeilijk, ja zeggen soms ook en dingen bij een ander laten, blijft altijd een uitdaging. Maar de ruimte hoeft niet altijd opgevuld te worden met kant-en-klare oplossing en antwoorden en het is niet allemaal zo zwart-wit.

Lachfilm

Ben je gewend om jezelf heel serieus te nemen en dingen die gebeuren als een drama(film) te ervaren? Dan kan het heel ingewikkeld zijn om gebeurtenissen ineens luchtiger te bekijken. Toch kan dit wel een leuke oefening zijn om mee te experimenteren. Bekijk jezelf of een bepaalde situatie eens alsof je naar een komedie(film)/lachfilm kijkt. Zie hoe belachelijk de mensen, en jijzelf waarschijnlijk ook, zich soms kunnen gedragen. Lach er om en bekijk het luchtig. Als je dit oefent in het klein, kan het ook van pas komen als zich weer een heftige situatie voordoet.

Lied: ‘Voelen’

Wil je meer weten over Elly? Bezoek dan haar website www.ellykellner.com

Foto: Elly Kellner – © Elly Kellner

